בין אכילה בררנית ואכילה מופרזת, חיה לה בנחת האכילה הבריאה – כך תקנו לילדיכם הרגלי אכילה נכונים

אם גם בבית שלכם הילדים מוכנים לאכול רק פתיתים, שניצל וקטשופ ומסרבים לכל דבר אחר, או אם התפריט שלהם מורכב מג׳אנק פוד וממתקים, המדריך הזה הוא בשבילכם.

בין אכילה בררנית ואכילה מופרזת, חיה לה בנחת האכילה הבריאה – כך תקנו לילדיכם הרגלי אכילה נכונים

אם גם בבית שלכם הילדים מוכנים לאכול רק פתיתים, שניצל וקטשופ ומסרבים לכל דבר אחר, או אם הם אוכלים רק ג׳אנק פוד וממתקים ושותים רק משקאות ממותקים – הגעתם למקום הנכון. ישנן דרכים להקנות לילדיכם הרגלי אכילה בריאים ונכונים, כשכל מה שנדרש הוא ידע וכלים מעשיים שאותם כל הורה יכול ליישם בביתו.

נתחיל באכילה מופרזת

לא פעם שאלו אותי איך ייתכן שהורים לא מונעים מילדיהם אכילה מופרזת של מתוקים, מלוחים וג׳אנק, אף על פי שהם כבר מודעים לסכנות הבריאותיות הכרוכות בך. ובכן, הסיבות לכך מגוונות.

– ישנם הורים שמתקשים לפקח על האכילה של ילדיהם פשוט מפני שהם עובדים שעות ממושכות ואין להם יכולת לעשות זאת;

– במקרים אחרים הילדים מפוקחים על ידי אחרים, כמו סבים, צהרון, מטפלות וכן הלאה, ומחקרים מצביעים על קשר בין פיקוח של גורמים שאינם הורים ובין השמנת יתר;

– הורים רבים פשוט מבולבלים מעודף הפרסומות שטוענות כי מאכלים מסוימים הם בריאים, גם אם אינם כאלה;

– הורים אחרים מתקשים לעמוד בהפצרות הילדים וקונים כל מאכל שהם מבקשים.

וישנם גם הרגלים אחרים שתורמים לא מעט להתפתחותה של אכילה לא מידתית ובלתי פוסקת של אוכל לא בריא.

– בבתים רבים ההורים מעמיסים על צלחותיהם של הילדים כמויות גדולות בעשרות אחוזים מהכמות הנדרשת להם, ״העיקר שיאכלו״.

– יש גם בתים שבהם הסירים מונחים על השולחן והילדים יכולים לקחת כמויות אוכל ככל הבא ליד.

– וכמעט בכל בית בישראל ניתנת לילדים גישה חופשית לחטיפים מתוך האמונה שאם נאסור על הילדים הם דווקא ירצו יותר ואם ניתן גישה חופשית הם ירצו פחות.

אם כן, מה אפשר לעשות? הנה הפתרון.

עשרת הדברות לצריכה מידתית של ממתקים

1. הקפידו על ארוחות מסודרות, בהסבה לשולחן האוכל. עלינו ללמד את הילדים כי כל פעילות מתבצעת המקום המתאים לה וכמו שהם ישנים במיטה ולא בסלון, כך הם אוכלים ליד השולחן ולא מול הטלוויזיה.

2. הקפידו על חמש ארוחות מסודרות וקבועות – ארוחת בוקר, עשר, צהריים, ארבע וערב.

3. רכשו ממתקים במידתיות ובהתאם לצורך. אל תהפכו את הבית למחסן ממתקים.

4. אל תאפשרו גישה חופשית לממתקים עד שהילדים יפתחו יכולת איפוק, שליטה עצמית ואכילה אחראית.

5. היו בעצמכם מודל חיובי להרגלי אכילה נכונים, למרות הקושי הכרוך בכך.

6. אל תאפשרו אכילת ממתקים וג׳אנק פוד מול הטלוויזיה או המחשב. אחרת, תיצרו התניה ובכל פעם שהילדים יהיו מול מסך הגוף ישדר רעב גם איננו זקוק לאוכל.

7. חדלו להשתמש בשאלה, ״מה להביא לך?״ או במילים אחרות, אל תקנו אהבה באמצעות ממתקים.

8. אל תנסו לשחד את ילדיכם באמצעות ממתקים כדי שימלאו אחר הוראותיכם.

9. פרגנו לילדים על כל גילוי של אחריות, איפוק והבלגה בצריכת ממתקים.

10. היו מוכנים מראש לכך שהילדים יתנגדו לשינויים בהרגלי צריכת הממתקים שלהם. ההתחלה תהיה קשה והם יתנגדו ויכעסו, אבל אל תתרגשו. היו נחושים – אתם עוזרים ולא מזיקים להם.

ונמשיך עם אכילה בררנית

ילדים שהם אכלנים בררניים הם ילדים שמוכנים לאכול מגוון מאוד מצומצם של מאכלים או מרקמים, ובדרך כלל צורכים רק מאכלים ממשפחת הפחמימות. בנוסף, הם מסרבים לטעום כל מאכל אחר ומוכנים לשתות אך ורק משקאות שאינם מים. אבל מה גורם לילדים כה רבים להיות בררניים? יש כמה סיבות אפשריות לתופעה.

– רגישות יתר לטעמים, למרקמים ולריחות של מזונות מסוימים. רגישות זו עלולה לתת להורים תרוץ מצוין להמשיך להניח לילדים לאכול באופן בררני.

– גישה חופשית לחטיפים מעובדים שנמצאים בשפע בבית וממלאים את בטנם של הילדים כך שהם מגיעים לארוחה שבעים.

– אכילה מרובה של אוכל מוכן וקנוי.

– אי הקפדה על זמני ארוחות קבועים.

– כניעה להעדפות המצומצמות של הילדים ועקב כך, צמצום המבחר שמוצע להם.

– האכלת הילדים במקום להניח להם לאכול באופן עצמאי.

ילדים שאינם צורכים את כל קשת מרכיבי המזון עלולים לסבול מעיכוב בגדילה ובהתפתחות, מהפרעות אכילה בגילאים מאוחרים יותר ומאינספור בעיות בריאותיות קשות.

אז איך אפשר לעזור לילדים להגדיל את פורטפוליו המזון שלהם?

עשרת הדברות לאכילה מגוונת

1. הקפידו על ארוחות מסודרות וקבועות, בהסבה לשולחן האוכל.

2. הכירו את צרכי התזונה של הילדים.

3. אל תאפשרו גישה לחטיפים בין הארוחות.

4. הניחו בצלחת כמות קטנה של האוכל המועדף והוסיפו גם פריט או שניים חדשים.

5. בחרו אתגר שבועי שבמהלכו הילדים מנסים שלושה-ארבעה מאכלים שהם לא אוהבים.

6. הניחו את הפריט החדש בצלחת למשך כמה ימים ברצף כדי שהילדים יתחילו להכיר ולחבב אותו. לפי המחקרים, אחרי 14-10 טעימות ילדים מתרגלים לטעם חדש ואפילו אוהבים אותו.

7. עודדו וחזקו את הילדים עם כל טעימה, אבל אל תכריחו אותם כדי לא לייצר התנגדות.

8. שלבו אוכל אהוב עם אוכל לא אהוב.

9. אל תאיצו ואל תאכילו את הילדים.

10. הקפידו על ישיבה סביב השולחן מול הצלחת למשך הזמן שנקבע מראש לארוחה (כרבע שעה לארוחת צהריים וערב, ושש-שבע דקות לארוחות הבוקר והביניים).

השילוב של זמן ומיקום קבועים, בקרה על צריכת ג׳אנק פוד והצעת מגוון עוזרים להקנות הרגלי אכילה בריאים.