מתי כבר נוכל לישון לילה שלם? כך תקנו הרגלי הירדמות ושינה רצופים לתינוקות ולפעוטות

אם אתם מאלה שכבר מזמן שכחו אין נראית שנת לילה רצופה וטובה, כל שעליכם לעשות הוא ללמד את הפעוטות שלכם איך להירדם בכוחות עצמם. פשוט, לא?

הרגלי שינה טובים אצל תינוקות ופעוטות הם היכולת של הילדים להירדם בכוחות עצמם, ללא סיוע של ההורים. ברגע שילדים מצליחים להירדם בכוחות עצמם, גם אם הם מתעוררים במהלך הלילה כבר יש להם היכולת להירדם חזרה ללא הצורך להזעיק את עזרת ההורים. כך שלמעשה, אם אתם מאלה שכבר מזמן שכחו אין נראית שנת לילה רצופה וטובה, כל שעליכם לעשות הוא ללמד את הפעוטות שלכם איך להירדם בכוחות עצמם:)

הקשיים

קשיי ההירדמות והשינה של ילדים מתבטאים בדרכים שונות:

– חוסר יכולת להירדם בכוחות עצמם ודרישה שההורים ישבו לצידם עד שהם נרדמים.

– סירוב לישון במיטתם והירדמות במיטת ההורים, בסלון ואפילו מול הטלוויזיה.

– יציאה מהחדר לאחר ההשכבה.

– קושי להירדם ללא שתיית בקבוק או האכלה.

– התעוררויות מרובות בלילה ונדידה למיטת ההורים במהלך הלילה.

וכיצד מתעוררים קשיים אלה? ובכן, במידה רבה ההורים, שרגישים יתר על המידה לבכי של הילדים שלהם וניגשים מיד לנחם ולהרים אותם, מקשים על ילדיהם לגבור על קשיי ההירדמות שלהם בכוחות עצמם. הורים שמאפשרים הירדמות בכל מקום אחר מלבד מיטת הילדים, יציאה מהחדר אחרי שעת ההשכבה או הירדמות תוך כדי שתיית בקבוק, אינם מאפשרים לילדיהם לרכוש הרגלי הירדמות טובים ולישון רצוף במהלך הלילה. ישנם גם לא מעט בתים שבהם הותקנה טלוויזיה בחדרם של הילדים, דבר שגורם לילדים להתמכר למרקע ולסרב להירדם אם תכובה הטלוויזיה.

איך נראית רוטינת שינה נכונה?

ובכן, אחלק את תשובתי לשני חלקים – עד גיל שנתיים ומגיל שנתיים עד חמש.

1. בשנתיים הראשונות

– מומלץ להקפיד על סדר יום קבוע.

– הפרידו בין ארוחות ובין זמן השינה.

– הרדימו את הילדים במיטתם.

– הקפידו על רוטינת שינה קבועה שתעזור לילדים לדעת בדיוק מתי מגיע זמן השינה. למשל, ארוחת ערב, מקלחת, סיפור והשכבה.

– הגיבו כראוי כשהם מתעוררים בלילה – הימנעו מהאכלה (פרטים על כך בהמשך), אל תוציאו אותם ממיטתם ואל תעבירו אותם למיטתכם.

2. לאחר גיל שנתיים

החליטו על שעת שינה קבועה. שימו לב שאתם קובעים שעת שינה שמתאימה לגיל הילדים (לפי הטבלה שבהמשך) והקפידו עליה ללא שינויים או חריגות.

בחרו סימן קבוע לתחילתה של רוטינת השינה. זה יכול להיות שעה מסוימת, סיומה של תוכנית טלוויזיה או סופה של פעילות כמו לאחר המקלחת. הבטיחו שהילדים אינם זקוקים לתזכורת מכם לכך שהגיע זמן לישון כדי שלא לייצר תלות ולעודד עצמאות, וודאו שהסימן ברור להם.

החליטו על סדר פעולות קבוע של רוטינת שינה. למשל, לובשים פיג׳מה, שותים מים, הולכים לשירותים, מספרים סיפור, נשיקה, חיבוק ולילה טוב. ההקפדה על סדר פעולות קבוע מקנה לילדים תחושת ביטחון ומסגרת עוטפת ומרגיעה שמכניסה אותם לאווירה המושלמת לשינה.

חזקו את הילדים כשהם משתפים פעולה. כשהילדים הולכים לישון בשעה שנקבעה ובאופן עצמאי, פרגנו להם.

התמודדו עם התנגדויות ברגישות ובחכמה. ישנה הקבלה בין העברת האחריות לילדים על השינה שלהם ובין תהליכי גמילה אחרים, שכן גם במקרה זה אתם שמים סוף להרגל שהיה נעים ואהוב עליהם. לכן, בהחלט ייתכן שלפני שיהיה טוב, יהיה קשה. אבל אל תתייחסו למצב כאל מלחמת כוחות בין הילדים לביניכם אלא עמדו על שלכם ברוגע וברגישות, אל תיכנעו והבינו שקשה להם.

תאמו עמדות. אף על פי שסעיף זה מופיע בסוף הרשימה, לפני ששני ההורים קובעים את כללי השינה החדשים חשוב שתשבו יחד ותתאמו ציפיות – מהי שעת השינה ומה מאפשרים ומה לא.

וכשהילדים מתעוררים בלילה? גשו אליהם, בקשו מהם להירגע בשקט וברוגע אך בנחישות, לטפו אותם מעט וצאו מהחדר. אל תפתחו שיחות, אל תאפשרו להם לבוא למיטתכם ואל תתנו להם אוכל.

היעזרו בטבלה כדי להחליט מה היא שעת השינה האופטימלית לילדיכם

גמילה מהאכלת לילה

במהלך החודשים הראשונים לחייהם של התינוקות, ההירדמות תוך האכלה היא תהליך טבעי. תינוקות בני יומם נוטים להתעייף מעצם האכילה ובשלב זה, השעון הביולוגי עדיין איננו בשל להירדמות עצמאית. עם זאת, בגיל חמישה חודשים אותו שעון ביולוגי כבר נכנס לפעולה, כלומר התינוק מפריש כמות מספקת של מלטונין כך שהוא מסוגל ללמוד להירדם בכוחות עצמו. זה הזמן המושלם להתחיל לנתק עזרים טקטיים שונים, כולל אוכל. אין משמעו שהתינוק איננו זקוק עוד לאוכל במהלך הלילה, אלא רק שהוא לא זקוק לאוכל על מנת להירדם.

אם אתם מתלבטים, דעו שהרוב המוחלט של הרופאים מסכים שבילדים בריאים, מעל גיל שנה אין שום סיבה לאכול במהלך הלילה. תוכלו לזהות שילדיכם כבר אינם זקוקים לאוכל כדי להירדם על פי כמויות האוכל – כמות קטנה מעידה על נשנוש – ודפוס האכילה – יניקה עוצמתית מעידה על אכילה.

השלבים

1. הפרידו בין שינה לאכילה ואל תאפשרו לילדים לאכול במיטה.

2. הרחיקו את ההאכלה האחרונה ממעמד ההשכבה וצרו שגרת ערב של האכלה, אמבטיה וטקס שינה קצר.

3. הרחיקו את האכלת הבוקר מההתעוררות. בבוקר, צאו עם הילדים מחדר השינה, פתחו תריסים, דברו בקול של בוקר ורק כשהאווירה התחלפה, תנו להם לאכול.

4. אם הילדים עדיין אוכלים בלילה, הקפידו שהם לא נרדמים או מתנמנמים במהלך האכילה. כשהיניקה נחלשת, נתקו אותם מהבקבוק והשכיבו במיטה.

5. אל תחליפו תלות בתלות – אל תחליפו שתיית בקבוק בשתיית מים, לדוגמה.